تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

شهید سردار حسین همدانی، فرمانده نابغه‌ای که فراموش نخواهد شد

  • کد خبر: ۱۸۷۷۴۸
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
شهید سردار حسین همدانی، فرمانده نابغه‌ای که فراموش نخواهد شد
سردار حسین همدانی مشهور به حاج حسین همدانی که از او به عنوان «بزرگ‌ترین فرماندهان جنگ سوریه»، «نابغه جنگ‌های ناهمتراز در غرب آسیا» و «مرد شماره ۲ سپاه» یاد می‌شود در ۱۶ مهرماه ۱۳۹۴ به فیض شهادت نائل شد.

به گزارش شهرآرانیوز، امروز ۱۶ مهرماه است و سالگرد شهادت سردار حسین همدانی است، کسی که خدمات بسیاری به ایران و اسلام داشته و جان خود را در راه میهن اسلامی فدا کرده است و تاریخ، این سردار نابغه و سرافراز و ولایتمدار را فراموش نخواهد کرد.

تولد پسری از همدان که روزی سردار شد

حسین همدانی ۲۴ آذر ۱۳۲۹ در آبادان متولد شد. نام خانوادگی او در شناسنامه شاه‌کوهی همدانی و اصالتاً اهل همدانی است، اما به دلیل شغل پدرش برای مدتی به آبادان رفته بودند.

حسین در ۷ سالگی به مدرسه رفت. در همین دوره به دلیل وضعیت مالی خانواده در کنار تحصیل مشغول به کار شد. تحصیلاتش را تا اول دبیرستان ادامه داد و در این مقطع به دلیل مشکلات مالی مجبور به ترک تحصیل شد.

خانواده همدانی سال ۱۳۴۶ به تهران مهاجرت کرد و در محله جوادیه ساکن شد. در این دوره حسین در یک باطری‌سازی در میدان قزوین مشغول به کار شد و تحصیلاتش را در مدرسه شبانه‌روزی نازی‌آباد ادامه داد.

سال ۱۳۵۰ خدمت سربازی خود را در تیپ ۵۵ هوابرد ارتش در شیراز گذراند. او بعد از پایان دوره سربازی دیپلم گرفت. همدانی سال ۵۶ با پروانه چراغ نوروزی دختردایی خود ازدواج کرد و به همدان بازگشت.

از کشتی و کوهنوردی تا جلسات آیت الله خامنه‌ای

سردار شهید حسین همدانی از دهه‎ چهل به کُشتی علاقه داشت و غلامرضا تختی چهره محبوب او بود. بعد از مهاجرت به تهران در باشگاه دخانیات ثبت نام کرد، اما به دلیل مسئولیت تأمین معاش خانواده نتوانست کشتی گیری را به صورت حرفه‌ای دنبال کند.

کوه نوردی از دیگر علایق ورزشی او بود. او قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به مطالعه ژانر پلیسی علاقه داشت و داستان‌های فردریک فورسایت و آگاتا کریستی را خوانده بود.

در اواخر دهه چهل کتاب «ابوذر غفاری» از نویسنده مصری «عبدالحمید جودت السحار» با ترجمه علی شریعتی را خواند. به گفته خودش این کتاب او را تحت تاثیر جریانات مبارز علیه رژیم شاه قرار داد. شرکت در جلسات درس اخلاق آیت الله آقامجتبی تهرانی از علاقمندی‌های او در دوران سکونت در خیابان ایران بود.

حسین همدانی در جلسات سخنرانی دکتر علی شریعتی، آیت‌الله مرتضی مطهری، دکتر محمدجواد باهنر، دکتر محمد مفتح و آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای شرکت می‌کرد و در کانون فرهنگی - مذهبی همدان در کنار علی آقامحمدی و سیدکاظم اکرمی فعال بود.

راه اندازی اولین‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌های سردار همت بالایش در راه اندازی اولین هاست. اولین کانون بسیج جوانان، دیدار‌های جدید از خانواده شهدای افغانستانی و پاکستانی، صندوق قرض الحسنه و حتی در طول زندگی کاری و جهادی اش نیز اینگونه بود.

سردار همدانی در دوران جنگ تحمیلی، خود را مقید به سرکشی به خانواده‌های شهدا و نیرو‌های خود می‌دانست. سال‌ها بعد او به همسر خود پیشنهاد داده بود به خانواده شهدای افغانستانی (فاطمیون) و پاکستانی (زینبیون) مدافع حرم سرکشی کند.

حاج حسین در دهه هشتاد صندوق قرض الحسنه عدل اسلامی را در همدان با کمک خیرین تأسیس کرد. پروانه چراغ نوروزی همسر شهید همدانی یکی از خصلت‌های شهید را ارتباط با جوانان می‌داند.

راه اندازی اولین کانون بسیج جوانان در همدان یکی از اقدامات شهید همدانی در همین راستا بود. حاج حسین همدانی همچنین یکی از مؤسسین بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس همدان بود.

ولایتمداری و توجه به فرمان رهبری

شهید همدانی همواره سربازی ولایت‌مدار و گوش به فرمان رهبری و موجب افتخار انقلاب و نظام و رهبری بوده و هست.

آنقدر که رهبر معظم انقلاب اسلامی دو روز بعد از شهادت سردار، ۱۸ مهر ماه ۱۳۹۴ در رثا و سوگ این شهید پیامی صادر می‌کنند و در آن پیام، از شهید همدانی با عناوین و ویژگی‌های «سردار سرافراز»، «رزمنده قدیمی و صمیمی و پر تلاش»، «پاک و متعبّد» یاد نموده و از اسوه بودنش سخن گفته‌اند.

شهید همدانی در مبارزات انقلابی، خنثی سازی کودتای نوژه و سرکوبی غائله کردستان و جنگ تحمیلی نقش تعیین‌کننده‌ای داشت و مفتخر به دریافت دو نشان فتح از دست مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا شد که به خاطر هدایت و فرماندهی موفق لشکر‌های تحت امر در دوران دفاع مقدس بوده است.

شهید سردار حسین همدانی، فرمانده نابغه‌ای که فراموش نخواهد شد

کردستان نخستین انتخاب شهید در دفاع مقدس بود

سردار با آغاز جنگ تحمیلی، لحظه‌ای درنگ نکرد و راه کردستان را در پیش گرفت و فرماندهی جبهه میانی سرپل ذهاب را عهده دار شد و پس از مدتی کوتاه به همراه حاج احمد متوسلیان و شهید همت و شهید شهبازی در تشکیل و سازمان‌دهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) نقش بسزایی ایفا کرد.

عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس آن هم با مسئولیت فرماندهی محور‌های عملیاتی، تجربه‌ای نو در قالب هدایت تیپ و لشکر از سوی حاج حسین بود که از فاتحان خرمشهر، سهمی را از آن خود کرد و سپس از تشکیل یگان‌های رزم سپاه به‌عنوان بانی و نخستین فرمانده لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) استان همدان، وارد میدان نبرد علیه دشمن بعثی شد.

فرماندهی لشکر ۱۶ قدس استان گیلان و معاونت عملیات قرارگاه قدس از دیگر مسئولیت‌های شهید در دوران هشت سال دفاع مقدس بود.

نقش پررنگ سردار در فتنه ۸۸

سردار همدانی در زمان فتنه ۸۸ فرماندهی قرارگاه ثارالله و سپاه تهران را به عهده داش. او در اوج شلوغی‌ها شخصاً وسط معرکه حاضر می‌شد تا بداند اوضاع چگونه است.

شبانه‌روزی در تمام مراحل اعتراضات و اغتشاشات در صحنه حاضر بود. خیلی وقت‌ها با موتور برای سرکشی‌ها می‌رفت. این طور نبود که در قرارگاه بنشیند و فرماندهی کند.

در آن مقطعی که حادثه حرمت‌شکنی عاشورا اتفاق افتاد، به شخصه در میدان حاضر بود و مانند یک رزمنده بسیجی در صحنه مهار اغتشاشات حضور میدانی داشت. روز عاشورا در خیابان‌ها حضور داشت و با موتور در خیابان‌ها گشت‌زنی می‌کرد.

روابط عمومی بالایی برای ارتباط با مردم داشت و در برابر افرادی که دچار خطا و اشتباه شدند سعه‌صدر بالایی به خرج می‌داد. مهم‌ترین اقدامش این بود که اغتشاشگران را جداسازی کرد؛ یک عده را فریب‌خورده و یک عده را معاند خواند.

نقش معاندان و کسانی که در قضیه انتخابات بازی خوردند را بسیار متفاوت می‌دانست. شهید همدانی با ارشاد و گفتگو بسیاری از فریب‌خوردگان فتنه ۸۸ را به مسیر انقلاب برگرداند.

نبوغ فرماندهی‌اش در مواجهه با فتنه ۱۳۸۸ باعث شد که آشوبگران و فتنه‌انگیزان به اهداف خودشان نرسند. از توطئه کشته‌سازی دشمن در جریان فتنه ۸۸ جلوگیری کرد.

با به خدمت گرفتن نیرو‌های مقابل از جبهه فتنه‌گران، تهدید را به فرصت تبدیل کرد و با یک کار کارشناسی همراه با جمع‌آوری و طرح‌ریزی دقیق نزدیک به پنج هزار نفر از آشوبگران را آموزش داد و تربیت کرد که بعد‌ها برخی توبه‌کنندگان فتنه۸۸ جانباز شدند و حتی به شهادت رسیدند و به امنیت کشورشان کمک کردند.

شهید همدانی نقش مهمی در شناسایی و پیش‌بینی حرکات فتنه‌گران در سال ۸۸ داشت و مدیریت اعلایش نقش بسزایی در مهار و خاموش کردن آتش افروزی‌های جریان فتنه داشت.

نجات سوریه با نبوغ سردار

زمانی که شهید همدانی در سال ۱۳۹۰ وارد سوریه شد، حدود ۸۰ درصد سوریه به دست گروه‌های مسلح تکفیری افتاده، دشمن ۱۱۰هزار نیرو را سازماندهی کرده و حلقه محاصره به کاخ ریاست جمهوری در دمشق نزدیک شده بود.

در این زمان، سردار شهید ظرفیت تشکیل بسیج مردمی را در سوریه شناسایی کرد و بشار اسد را متقاعد کرد تا درب اسلحه‌خانه‌ها را به روی مردمی که برای دفاع آماده هستند، باز کند و با منسجم نمودن و وارد میدان نمودنِ نیرو‌های داوطلب مردمی در سوریه، نقش بارزی در جلوگیری از پیشروی و باز پس‌گیری مناطق اشغالی از نیرو‌های تکفیری داشت و سوریه را از سقوط حتمی و قریب‌الوقوع نجات داد.

شهید سردار حسین همدانی، فرمانده نابغه‌ای که فراموش نخواهد شد

با تدبیر حاج‌حسین حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردم سوریه در قالب گردان و تیپ سازماندهی شدند و برای دفاع از میهن‌شان جنگیدند. با تلاش‌های حبیب حرم، گروه‌های جهادی از کشور‌های مختلف همچون زینبیون، فاطمیون و حتی حزب‌الله سوریه تشکیل شد.

بسیج نیرو‌های بومی و وطنی توسط شهید همدانی در سوریه موجب تقویت جبهه مقاومت و دمیدن روح جهاد و شهادت و امید در بین مردم شد و این روش اکنون به عنوان الگو در یمن و سایر ملت‌های مبارز استفاده می‌شود.

شهید همدانی یک لشکر بود

صحبتی از سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی درباره نقش سردار شهید حسین همدانی به یادگار مانده است که شاید گویای همه چیز باشد.

او گفت: «سردار همدانی فقط یک شهید نبود، همدانی یک لشکر بود؛ مثل شهید بهشتی که امام (ره) فرمود یک ملت بود. او شمشیر برنده لشکر انصار الحسین (ع) بود که هر جا نظام تهدیدی داشت آن را اعزام می‌کرد. شهید همدانی نگذاشت این تعلقات دنیایی برایش هدف شود، به جای نام سردار حسین همدانی شد «ابو وهب» و به جای لشکر انصار الحسین (ع) نام شیرین مدافعان حرم را تأسیس کرد.

آخرین مأموریت

فرمانده قرارگاه نجف اشرف و فرمانده لشکر ۴ بعثت، رئیس ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران، جانشینی فرمانده نیروی مقاومت بسیج سپاه (دو دوره)، مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جانشین سازمان بسیج مستضعفان، عضو هیئت‌امنای هیئت رزمندگان و فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران مسئولیت‌های شهید پس از دوران دفاع مقدس بود که در هر کدام خوش درخشید و هیچ گاه، عنوان مقام‌ها او را وسوسه نکرد و از هدف اصلی اش یعنی شهادت در راه خدا باز نداشت.

سردار حسین همدانی آخرین مأموریتش، دفاع از حرم و حریم مطهر حضرت زینب (س) و کمک به مردم سوریه برای رهایی از دست گروهک صهیونیستی تکفیری داعش بود که در همین راه شهد شهادت را نوشید و در سن ۶۱ سالگی پس از سال‌ها مجاهدت و نبرد در جبهه اسلام، ندای حق را لبیک گفت و در تاریخ ۱۶ مهرماه ۱۳۹۴ به فیض شهادت نائل گردید و در ۱۹ مهرماه در مزار شهدای همدان و در کنار همرزمان شهیدش آرام گرفت.

شهید سردار حسین همدانی، فرمانده نابغه‌ای که فراموش نخواهد شد

پیام رهبر انقلاب اسلامی ایران بعد از شهادت سردار حسین همدانی

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
شهادت سردار سرافراز، شهید حسین همدانی را به خانواده‌ی گرامی و بازماندگان و دوستان و همرزمانش و به مجموعه‌ی پر افتخار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک و تسلیت می‌گویم.

این رزمنده‌ی قدیمی و صمیمی و پر تلاش، جوانی پاک و متعبّد خود را در جبهه‌های شرف و کرامت، در دفاع از میهن اسلامی و نظام جمهوری اسلامی گذرانید و مقطع پایانی عمر با برکت و چهره‌ی نورانی خود را در دفاع از حریم اهل‌بیت علیهم‌السلام و در مقابله با اشقیای تکفیری و ضد اسلام سپری کرد، و در همین جبهه‌ی پر افتخار به آرزوی خود یعنی جان دادن در راه خدا و در حال جهاد فی سبیل الله نائل آمد و فضل و رحمت الهی بر او گوارا باد.

صف استوار آرزومندان این موهبت و کمربستگان راه جهاد و شهادت در ایران اسلامی و در سپاه و همه‌ی نیرو‌های مسلّح جمهوری اسلامی، صفّی بلند و بنیانی مرصوص است: و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلا. رحمت خدا بر شهید همدانی و بر همه‌ی مجاهدان راه حق.
سیّد علی خامنه‌ای
۱۸ مهر ۱۳۹۴

بخشی از وصیت نامه شهید سردار همدانی

سپاس خدای را که نعمت‌ها فراوان بر ما ارزانی داشت و فراوان شکر که در عصر خمینی (ره) حیاتمان قرار داد، همه پدران و مادران ما در آرزوی این دوران بودند و ندیدند، اما ما دیدیم...

خدای بزرگ را شکر به خاطر نعمت برخورداری از ولایت، ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع).

مگر می‌توان از نعمت بزرگی که خدای مهربان به ما داده برآییم. نعمت ولایت‌فقیه، امام بزرگوارمان، آن پیر جمارانی؛ نعمت جانشین خلف آن، علی زمانمان که ادامه‌دهنده همان راه و کاروان انقلاب را چه مدبرانه و زیبا از همه گردنه‌ها و کمین‎ها عبور می‎دهد، اما نه، باید بیش از این شاکر باشیم نه زبانی، بلکه عملی مثل شهیدانمان لبیک بگوییم.

بنده حقیر، حسین همدانی، شاگرد تنبل دفاع مقدس اعتراف می‎کنم که وظایف خودم را به خوبی انجام ندادم و بعضی موقع‎ها این نفس سرکش سراغ من می‎آمد و مرا گول می‎زد، وسوسه می‎شدم، نق می‎زدم، در درونم اعتراض ایجاد می‌شد، اما خدا مرا کمک می‌کرد، متوجه می‌شدم، پشیمان می‌شدم، توبه می‌کردم و از خدا طلب عفو و بخشش می‌کردم و مرا می‌پذیرفت و این اواخر هم خیلی دلم هوای رفتن کرده بود.

خدا کند که در موقع جان دادن راضی باشد خدای مهربان و خودم به رحمت او امیدوار هستم نه به عملکرد خودم...

تشکر دارم از همسر عزیزم که هم‌سنگر و همراه خوبی بودند، خداوند ان‌شاءالله این عمل شما را ذخیره آخرت قرار دهد و، اما سفارش می‌کنم مثل گذشته بدهکار به انقلاب و نظام باشی نه طلبکار... فرزندانم را سفارش می‌کنم و تأکید بر حفظ ارزش‌های اسلام عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی که با حفظ ارزش‌هایش می‌توانند تأثیرگذار و مدل و الگو باشند، حجاب برتر بر شما واجب است رضایت پدر پیر شما با حفظ ارزش‌هاست. سعادتمندی و عاقبت به خیری شما را از خدای مهربان خواستارم.

هیچ‌گونه بدهی ندارم و به کسی هم بدهکار نیستم، اما اگر کسی طلبکار بود بدهی را بدهید شاید یادم رفته باشد، به امید رحمت خدایم، خداحافظی با شما و طلب مغفرت.
بنده گنهکار حسین همدانی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->